(Startpagina)    (Geschiedenis van de BB)  (Ex BB wagens)  (Werkzaamheden ex-bibliotheekbus)

 

De werkzaamheden,

Toen we de wagen kochten stond hij er hartstikke leuk bij en wij dachten " ja die wordt van ons " maar er was nog een ding en dat was de prijs na een paar koppen koffie en een proefrit kwamen we toch overeen en de wagen was van ons. Toen hij bij de deur stond dachten we: "wat gaan we doen laten we hem zo als die is of gaan we hem toch ombouwen naar camper".

Maar goed wij dwalen af.

Wij wisten wel dat de wagen enkele slechte plekken had en met name de deuren en de afdekstrippen. Tot nu toe hebben wij twee deuren bijna klaar maar ook dat was een probleem want de originele rubbers pasten niet, en dan heb ik het over de rubbers die op de deur tegen de ruit aanliggen, het rubber viel er tussen door, dus heb ik het plaatwerk opgelast met een extra strip en daartegen aan het rubber en het past precies.

Ook zijn de blauwe strepen verdwenen op de wagen en dat was een karwei van ruim 2 dagen maar met hulp van vrienden is alles verdwenen behalve de roestplekken maar die zijn op de foto`s  te zien en ook hoe ze weer langzaam aan maar zeker verdwijnen en voorzien worden van een nieuwe laagje plamuur met daarop een laag of 4 grondverf. Ook zijn de spatborden verwijderd en ook deze vertoonden enkele gaten maar ook dat is klaar en gereed om in de grondverf te zetten.

De onderkant laten wij tectyleren door een gespecialiseerd bedrijf in het noorden des lands. Maar er zit meer werk aan de wagen dan dat ik dacht en om de boel er weer af te halen als die getectyleerd is ook zonde want dan beschadig je de laag weer.

Technisch gezien is de wagen okť afgezien van koelwaterlekkage maar daar wordt nu aan gewerkt, ik had een andere radiateur gekocht, maar helaas ook deze was defect en nog meer als die van mijn eigen. Gelukkig vond ik een bedrijf in Zwolle die voor mij de radiateur gaat reviseren en weer als nieuw maakt in dit geval zijn allebei de radiateuren nagekeken en gerepareerd. Zie ook 09-05-2005.

Ook de voorramen gaan eruit en het plaatwerk om de ramen word door een bedrijf in Elburg, die oldtimers restaureert, gestraald en opnieuw ingelast met name de rondingen om de ruiten. zie fotoreportage 17/04/2005 Inmiddels gerealiseerd.

De kosten hebben wij het maar niet over, maar het spaarvarken zal het niet overleven denk ik, maar dan heb je ook wat.(sponsors welkom) de bedoeling is om de wagen te bewaren voor het nageslacht en zeer zeker rijdende te houden met daarbij de originele uitstraling zoveel mogelijk te behouden wat betreft de deuren en het front van de wagen. Inmiddels heb ik de luchthoorns en compressor verwijderd want de luchthoorns waren defect en ik moest toch onder de motorkap werken en het hing meer in de weg als dat je er gemak van had. Ook zijn de kleine lampjes op de bumper verdwenen omdat ze vol roest en ellende zaten. Deze zullen in de loop van de tijd worden vervangen door nieuwe lampen ook weer in de stijl van de jaren 60.

Met de komst van de huidige elders beschreven bibliotheekbus/camper word de bb wagen opgeknapt wat betreft het plaatwerk en de cabine en bekleding en de wagen zal gewoon leeg blijven van binnen. De vraag of de wagen nu te koop is zal het antwoord nee zijn, want we gaan er mee toerritten doen, en de wagen zal dienen als opslag voor de onderdelen van de bibliotheekbus die tijdelijk verwijderd zijn.

 

Klik 2x op de foto`s voor de vergroting

 

26-04-2013

De remslangen van de Daf waren bij de laatste keuring matig, zo matig dat deze bij de volgende keuring zouden worden afgekeurd, deze heb ik inmiddels nog nieuw kunnen krijgen en ze zitten eronder, gelukkig zaten de leidingen niet zo vast en kreeg alles gemakkelijk los, na te hebben ontlucht ben ik doorgereden naar truckservice in Swifterband en even op de remmen testbank. resultaat was uitstekend en ik had ook het idee dat bij de rem flink intrappen niet meer iets afweek naar rechts en daarna nog harder doortrappen weer rechtdoor. De remslangen zelf hadden bobbels op de slang zitten en met name bij de aansluitingen in de aansluiting bij het chassis en de wielremcilinders deze waren voorzien van blaren.

Gelukkig is de apk niet afgeschaft en we kunnen weer veilig op weg.

 

01-04-2012

Afgelopen week is het rolluik van de auto er uit gehaald , na een jaar zoals hieronder beschreven, het rolluik komt niet meer in originele vorm terug maar wordt vervangen. Ik heb daarvoor een frame gemaakt waar de deur in komt te hangen met een naar bovenslaande deur zie foto`s. Reden daarvan was dat het railsysteem door de vorige eigenaren was verwijderd en daardoor de deur niet meer open kon. Het rolluik was gelukkig nog intact en zal dmv een lakverwijderaar op de slijptol weer zijn alumium kleur terugkrijgen. Foto 3 is het frame en in de hammerite gezet Op foto 4 is een voorbeeld hoe het niet moet want namelijk bij het aanspannen van de lijmtangen trok ik de balk van de deur krom, en bij het lassen door de warmte was deze nog krommer geworden dus een probleem. Ik heb de bolle kant van de buis flink warm gestookt en twee 3 MM staven ijzer er tussen geplaatst. IJzer dat warm wordt zet eerst uit en daarna een grotere krimp bij afkoelen zodat deze zichzelf weer bijna rechttrok en de rest met iets geweld weer recht gekregen.. Foto 8 is het slot van een bouwmarkt oftewel een extra inbrekersslot met 2 ijzeren pennen door het frame uit te slijpen paste het slot precies in de balk met de twee ronde stalen pennen naar beneden toe en je hebt een prima slot voor nog geen 28 euro. Foto 9 was even passen of het frame precies paste en dat was geen probleem. Foto 10 zit en het frame en de deur er in gelast, voor de scharnieren naar de bouwmarkt en even de toplaag er af slijpen en je kunt deze lassen. Reden is dat de originele deur er niet meer in teruggekomt, is dat deze in geleiders hangers aan het plafond en daar door risico loopt regelmatig je hoofd te stoten. De binnenkant van de deur wordt nog voorzien van verlichting en gasvering welke op maat gemaakt zullen worden maar dat is de laatste stap, later meer hierover.

Foto 1

Deze deur is verdwenen en de daarbij behorende geleiders, ernaast staat nog een Daf A 1300 camper wachtend op zijn opknap beurt.

Foto 2

Het rolluik met geleiders is verdwenen.

foto 3

Het basisframe

foto 4

Hierbij een beginnersfout gemaakt zie bovenstaande tekst.

Foto 5

Frame met nieuwe deur

Foto 6

Het frame zonder de hoekverstevigingen.

foto 7

De hoekverstevigingen van de deur zitten er in van restmateriaal gemaakt.

Foto 8

Het slot is ook geplaatst, bij de bouwmarkt voor nog geen 28 euro makkelijker kan het niet.

Foto 9

Proefopstelling

Foto 10

Het frame en de deur zijn geplaatst op het deurframe komen de originele lamellen van de roldeur weer terug. Beide frames staan in de hammerrite blauw.

 

15-02-2011

Beste bezoekers, hierbij nog enkele foto`s van de BB Daf zoals deze er op genoemde datum zo,n beetje er uit ziet.

De deuren heb ik bekleed met een  60`er jaren skai leer met een mooi ruitmotief, gekocht bij www.mondrimex.nl in Doetinchem, inmiddels op 1 deur na is dit klaar, volgende project bestaat uit het gangbaar maken van het rolluik. Ook het dak is nog aan een opknap beurt toe en de dragers van de imperiaal worden vervangen door hardhouten dragers. Ook het plafond moet er nog uit van de hele wagen en zal voorzien worden van ......... bekleding? Het zwarte tapijt komt bij www.gorubber.nl uit  het Harde vandaan inclusief ondertapijt. Ook de materiaaldeuren moeten nog voorzien worden van nieuwe rubbers en de schroefgaten waar de oude alumium strippen opzaten, en dat waren veel gaten, maak ik na het opboren dicht met tectieldopjes ipv dicht te lassen. helaas viel de winter afgelopen jaar vroeg in en kon de auto na de apk keuring gelijk winterklaar maken voor een winterslaap. Dus accu`s eruit en de voorwielen vrij van de grond. Ik hoop weer , en met mij velen, op een bijzonder mooi jaar waar we weer lekker kunnen touren met onze oldtimers.

15-08-2011

De kap waar de motorkap op rust is voorzien van zwarte vloerbedekking met daaronder een 1 cm dikke onderlaagtapijt incl vloeren van bestuurder en bijrijder.

15-02-2011

Dit is de laatste deur die nog moet worden voorzien van bekleding.

15-02-2011

Deze deur en de andere 4 deuren zijn inmiddels voorzien van de nieuwe skailook 60`er jaren motief.

15-02-2011

Op de onderstaande foto`s van 20-06-2010 staat de achterkant er nog kaal bij, inmiddels voorzien van nieuwe verlichting , opstappen geverfd enz,.Als extra verlichting is toegevoegd de kleine rode punt lampjes boven naast de roldeur.

15-02-2011

Op deze foto is duidelijk te zien dat het rolluik geleiding systeem moet worden opgeknapt, daartoe zal eerst in de auto zelf het rolluik systeem van een donor auto worden overgezet.

15-02-2011

Alleen het dak nog, op de onderstaande foto`s van 20 -06- 2010 was dit nog niet gerealiseerd.

 

20-06-2010

Enkele foto`s van de auto zoals die er het tijdstip van publiceren eruit zag. De kleur hamerslagblauw is terug te vinden op de onderste opbergvakken van de auto en de schildjes van de handgrepen. ook is er verlichting ingebouwd in de bakken van trailerverlichting wit die ik nog had liggen.

Op dit moment moet alleen nog een klein stukje van de achterkant van de auto gebeuren en de achterkant zowel links als rechts. dan kan ik de auto bovenop aanpakken en de Imperial voorzien van nieuw hout en ook nieuwe lak. De knippelichten worden vervangen door nieuwe exemplaren en de rem achterlichten waren al reeds voor de keuring voorzien van nieuwe reflectoren en glaasjes.

20-06-2010

Rechts voor

20-06-2010

Linkst voor

20-06-2010

Nog met verlichting en reflectorplaat

20-06-2010

Iets kaler aan de achterzijde.

 

13-04-2010

De laatste tijd weer bezig met de auto, de winter en de kou zijn voorbij dus weer schuren slijpen lassen enz. De deuren van de auto zijn nu voorzien van nieuwe raamlopen en afdichtings rubbers regen de ramen aan, zoals eerder beschreven hebben ze eerste de ramen gemaakt en de auto er om heen gemaakt.

De portier links moest de onderbak worden uitgeslepen om het raam te kunnen verwijderen, leuk als ze je een raam ingooien, maar ook om het afdichtingsrubber van het raam te vervangen.

Dus bezint eer gij begint want het is een arbeids intensief karwei,, de gaten van de vorige spiegels heb ik dicht gelast , rond 9 mm, en dat 3 maal en ook de originele gaten van de eerste spiegels waren nog aanwezig en dat ook maar dichtgelast, ook de gereedschapbakken krijgen een beurt met een nieuw likje verf en word voorzien van verlichting.

achter dit plaatwerk zit een balk van de deur met veel vocht

Ook weer naast het scharnier het zelfde probleem

zo was ook de chauffeursdeur

De chauffeurskant bijna klaar

 

03-10-2009

Weinig geschreven en veel gedaan in de tussentijd, inmiddels zijn de bakken waar de spullen van de BB in lagen wat betreft het ijzerwerk helemaal afgekrabd van roest en in de zwarte hammerrite gezet en in de body safe gezet , dat geld ook voor de ruimte achter de achterassen en betrof toch nog een hele oppervlakte. Ook de velgen zijn klaar en tevens de remmen, het is geen slecht idee om toch eens naar de vloeistof te kijken ondanks dat het remreservoir er helder uit ziet, het was zwart wit en smurrie achtig maar dat is nu doorgespoeld en het hele remsysteem inclusief 1  remcilinder vervangen en is weer pico bello. Ook de bladvering rondom is ontroest en ook in de hammerrite gezet en de schokbrekers rondom blauw hamerslag. Nu kwam ik op een chassisbalk toch nog een boel roest tegen met een kleine inwerking, deze heb ik behandeld met een antiroest middel en op nieuw in de zwarte verf gezet daar waar veel roestaanslag voorkwam. Ook heb ik voor achter 2 witte spatlappen  gekocht en moderne logo van de Daf verwijderd en voorzien van het oude Daf logo, deze heb ik bij de firma Mondrimex in Doetinchem besteld. Ook is er inmiddels een deur weer gerepareerd wat ik voorzien had van nieuw plaatwerk maar de verkeerde plamuur gebruikt, en dat begon te scheuren, deze heb ik inmiddels voorzien van aluminium plamuur en dat mag niet meer scheuren, hoop ik, maar de andere deur waar het wel opzit gaat nog steeds goed, (zie oudedafmarkt.nl) voor deze plamuur. Als de banden er onder zitten komt de apk weer aardig dicht bij en het zal mij benieuwen

spatlappen

 

 

13-08-2009

De brandstoftank was er al onder weg gehaald,  een mooie gelegenheid om ook het brandstoffilter in de tank eens te gaan reinigen, nadat ik de 8 moertjes had verwijderd, 11mm, kon ik het brandstof filter er uit trekken zie ook de foto`s met tekst en uitleg

Onderaanzicht

Deze koperen moer vangt het afval van de tank op deze is hol zie volgende foto. Bij verwijderen loopt de diesel er ook uit dus eerst aftappen

Bovenaanzicht filter

Hier is het gat te zien waar deaanzuigbuis van de dieselleiding in uit komt of tewel de aanzuigbuis

filterhuis

Hier ziet u de uitsparing van het filter , het filter zit ong een halve centimeter boven de onderkant van de tank om geen afval op te zuigen

Messing bout

Deze messing bout wordt afgedicht door een koperen ring en de holle ruimte van deze messing bout vindt u de drab van de tank en zit onder het filter

Tank filter

Deze zit vast met 3 schroefjes aan het dekesel van het filterhuis

Filter

Deze zat vast aan drie schroefjes van het filterhuis boven op het ffilter ziet u het gat zitten van de aanzuigbuis

Filter onderkant

Dit ziet u als u de messing schroef verwijderd

Tank brandstof filter

Dit filter is 44 jaar oud het fijne gaas is aan vervanging toe, voor de diesel de brandstofpomp ingaat wordt deze alsnog een keer gezeefd door het filter tussen de tank en de brandstofpomp

 

03-08-2009

Vandaag 1 spatbord alle roest van binnen en buiten verwijderd er viel een klein gaatje in dus morgen even dichtlassen

03-08-2009

De brandstoftank, daar waar de stickers zitten , zitten ook de kleine gaatjes , wacht nu op twee componentenlijm, daarna nieuw plaatwerk er op lijmen en klaar , lijm is brandstof bestendig.

03-08-2009

Het achterspatbord mooi en gaaf opeen heel kleine gaatje na

03-08-2009

Het achterspatbord nomaals , deze is schoongemaakt met een slijptol met een zeer ruwe staalborstel er op

03-08-2009

Andere spatbord nog onbehandeld

03-08-2009

Spatbord staat in de hammerite hoogglans, het zichtbare deel komt in de karwei zwarte hoogglans lak te staan, met de kwast en daarna uitrollen met een hele fijne roller

03-08-2009

De onderkant na de behandeling nu alleen nog body safe erop

03-08-2009

Nog onbehandeld binnenspatbord

03-08-2009

Schokbreker vervangen en gelijk hammerrite blauw hamerslag gespoten ook achter wordt blauw

03-08-2009

Bladvering schoongekrabt en in de hammerrite hamerslag zwart gespoten

03-08-2009

De rechter achterkant maar dan onder de vloer alleen roest aanslag

03-08-2009

Velg in de hammerrite hoogglans met witte opstapringen

 

30-07-2009

Deze week de tank eronder vandaan gehaald incl de steunen, de steunen zijn hamerrite zwart geworden met de beugels die er bij horen. Ook de tank moet nog maar deze had een slechte plek op de bodem en wqas voiorzien van 5 kleine gaatjes , nou is lassen aan een tank niet mijn sterkste kant en ook het gevaar van een kleine brand zie ik niet zo zitten, dus dat wordt zoeken naar een lijm die tevens bestand is tegen dieselolie en dan de plaatjes er op lijmen. Inmiddels is het plaatwerk van de Daf behandeld met anti roest maar op zich genomen valt het allemaal erg mee , het is meer aanslag dan roest.

het spatbord

Het niet zichtbare deel dat onder de auto zit is hammerrite hooglans zwart het spatbord is metaallak hoogglans van de karwei, aanbrengen met de kwast en uitsmeren met de roller

Het glanst mooi allemaal

beetje roestige velgen

zo was het binnenwiel

Na het schoonkrabben en ontroesten in de hammerrite zwart , niet echt een s6 maar de roest is niet meer zichtbaar

Aan beide kanten hammerrite

De linker voorkant hier nog onbehandeld ziet er goed na 43 jaar

De schokbreker eentje was net een fietspomp, nu voorzien van een zgan en in de hammerrite blauw hamerslag gekleurd

Ophanging van de bladvering aanslagroest

De onderkant van de cabine puntje gaaf alleen aanslag

Rechter voorwiel weinig spectaculairs

 

23-07-2009

Ik ben al weer een poosje bezig om enkele middagen in de week met de auto bezig te gaan en ondertussen is er al een boel gebeurd, DE cabine aan de onderkant is getectyleerd en de oppervlakte roest viel er met de hand al af, maar dat betrof enkele kleine plekjes, een schokbreker was totaal kapot alhoewel je dit aan de buitenkant niet zag maar de olie was vermoedelijk verdampt want deze zakte uit zich zelf al in. Via H Smees zie ook oudedafmarkt.nl, een zgan schokbreker op de kop getikt en deze hammerrite blauw gespoten. Ook de onderkant van de materiaal bakken 9de steunen) ontroest en voorzien van een laagje hammerrite zwart maar ook deze waren puntgaaf , alleen oppervlakte roest maar ook dit viel mee. Wel was er een remcilinder die zo vast zat dat zelfs de afstelling niet meer te verdraaien was en ook deze is vervangen. Nadat de remmen gecontroleerd waren op was het even tijd voor de remolie te controleren, Ik begon met witte melk (water + remolie) aan allebeide kanten , chocoladebruine vloeistof volgde en langzaam aan maar zeker werd de vloeistof helder. Dit is een klus wat je alleen kunt doen op de remnippel een doorzichtige slang en een potje eronder en pompen maar met je rempedaal en het potje zie je vanzelf vollopen en zorgen dat de slang in de vloeistof blijft hangen als je de ontluchtingsnippel  weer dichtdraait. ik heb nog een klein probleempje en dat is dat het klepje op remankerplaat is afgebroken maar dat wil ik opvangen door een rubberen afdichtings dop te maken van een oude trekkerband en deze op maat te snijden. Ook de dieseltank is op zicht een grote roestbende en de leidingen zaten dan ook erg vast wat resulteerde in een gebroken retour- en aanvoerleiding. Ik laat nu speciaal nieuwe nippels maken met rubberslangen die ik vast zet met slangeklemmen, er komt immers geen druk op en je kunt later altijd weer de tank verwijderen zonder dat je bang hoeft te zijn dat deze afbreken. Op zich zit er veel aanslag roest op de onderkant en de binnenkant van de opbouw, maar dat is met een staalborstel te verwijderen en in te spuiten met een anti roest oplosser. Ook de randen waar de rubbers op komen die tussen spatbord en chassis zit heb ik extra nog voorzien van een paar lagen grondverf en deze alleen nog in de originele lak te zetten. Ik heb de zichtbare gedeeltes van de spatborden in de Karwei zwarte lak gezet en met de roller verder behandeld en het is een mooi strak geheel geworden het niet zicht bare gedeelte staat in de hammerrite hoogglans lak zwart. Ook de bladvering is afgekrabnt en voorzien van een nieuwe verflaag hammerrite zwart en een dikke laag tectyl.

 

06-05-2009

Ja, een lange tijd geleden dat ik er wat aan gedaan heb, maar de afgelopen weken heb ik de draad weer opgepakt om verder te gaan met deze BB Daf, er zijn enkele jaren over heen gegaan dat ik er alleen mee reed, en zeg nou eerlijk nee hij zag er niet meer  uit. Ik heb met de Pasen voor het laatst de Veluwe over getoerd en de auto weer  in de loods gezet. Ik heb besloten om de camper maar even de camper te laten want 2 projecten tegelijk wil niet en zag dan ook door de bomen het bos niet meer. Ik heb inmiddels de spatborden aan de voorzijde verwijderd en keek tegen de onderkant van de cabine aan. Op zich kon ik daar weinig rottigheid aan ontdekken. het zag er voor 99 % allemaal gaaf uit. Ik heb alles in de fertan gespoten (zie rustbuster) en dat is op zich een goede beschermlaag en roestverwijderend, Ik heb de delen waar ik niet bij kon gewoon met een plantenspuit van een paar eurotjes  behandeld. De onderkant van de cabine komt nu nog in de hammerite zwart en daarover heen flinke lagen tectyl. Ook de voorspatborden heb ik opnieuw behandeld, dwz, roest vrijgemaakt, al zat er niet zoveel op, en de niet zichtbare delen in de hammerite zwart gezet, de delen die wel zichtbaar waren heb ik een mooie zwarte hoogglanslak opzitten en met de kwast aangebracht en met de roller verder bewerkt. De bladvering is een en al bladder , net als de schokbrekers voor en die worden ook lichtelijk schoon geschuurd en ook in de hammerrite zwart gezet net als de schokbrekers, Ook de velgen hebben een gedaante onderwisseling ondergaan van beige naar hoogglans zwart en de opstapringen in de witte hammerrite. En de boel lag toch los dus gelijk een mooie kans om even de remmen en cilinders te controleren en was allemaal aan de bestuurderskant mooi schoon en gangbaar, maar toch nog even losgehaald en de delen opnieuw in de kopervet gezet. Alleen de haaksleutel voor het afstellen had ik nog niet maar de bouwmarkt kon mij hierin voorzien , een nadeel vastdraaien geen probleem maar terug op de oude manier met hamer en een kleine oude schroevendraaier. Ik heb mij weer met volle overgave gestort op deze Daf en ga hem dan ook grondig aanpakken, alleen de dieseltank , tja dat wordt problematisch want ik vrees dat deze zijn langste tijd gehad heeft, maar goed dat komt wel maar eerst ga  ik de onderkant etc aanpakken. wat ik wel kan zeggen is dat elk klein iets aan de auto toch wel een bevredigend resultaat oplevert. Indien dit gelezen wordt door iemand in de omgeving van Kampen die het leuk vind om eens mee helpen en vooral mee te rijden je bent welkom.

 

27-11-2008

Vanmorgen om 8.00 uur was de auto welkom bij het keuringstation Butter in Dronten, Zoals gewoonlijk na een uurtje werk en controle was de wagen okť bevonden, zelfs de remmen testbank gaf geen probleem en de remwaarde lag netjes in het groene gedeelte, d.w.z. tussen de 0 en 30 % in maar dat schommelde nogal een beetje elke remming was weer anders op de meter, maar net elke keer weer goed om het gewilde keuringsrapport binnen te halen, op zich is er aan de auto niet veel onderhoud aan gepleegd en zo zie je maar weer Daf staat zijn klasse toch wel weer in dit geval zelfs na 42 jaar. Maar aankomend jaar gaan de remmen wel uitelkaar niet omdat ze slecht zijn maar wel voor onderhoud om alles lekker draaiend te houden.

 

23-11-2008

Ja, een jaar verder en wederom weinig gebeurd aan de auto, vandaag heb ik de verlichting nagekeken voor de aankomende APK en even gereden, dit ivm met de remmen van de Daf, zoals gewoonlijk met deze auto trekt die in het begin even in het stuur en na een paar keer goed en krachtig remmen is dit euvel over. Net zoals de Apk keurmeester zei; stellen is het goed en eventjes op nieuw gereden en de afstelling is weer anders. Ja daar had deze beste man wel gelijk in. Na een rondje t`Harde Nunspeet en zo via Doornspijk weer terug, kwam ik in een sneeuwbui terecht ,ja eens moet de eerste keer zijn, en kwam er gelijk achter dat mijn ruitenwissers uitgedroogd waren , ondanks dat ze altijd van de ruit afstaan. Aankomende week maar even nieuwen ophalen cq bestellen en voor de rest heb ik er wel een goed gevoel over. Later dit jaar volgt meer.

 

21/11/2007

Ja, een jaar verder en er is in de tussentijd weinig gebeurt aan de auto zie ik nu, de apk was een feit en na 695 km gereden te hebben was de keuring weer zover, zoals elke keer problemen met de remmen, maar dit jaar rolde hij zonder problemen door de apk keuring heen en we kunnen weer een jaar verder. Dat er niets gebeurd is aan de auto is dat ik ook dit jaar de bibliotheekbus annex camper heb aangepakt. En op dit moment staat de winter voor de deur, en de stalling staat weer vol met caravans dus uitgebreid sleutelen zit er op dit moment niet in. Op dit moment is de nieuwe schuur zover dat de beide auto er al in kunnen maar de bestrating op het plein ontbreekt nog alsmede de verlichting en de elektra. Zodra dat klaar is kan ik verder met de beide auto`s

 

14/12/2006

Vandaag 14/12/2006 was een mooie dag voor een apk keuring, De wagen had bij de reŁnie van de oldtimerclub problemen met de remmen eentje rechtsvoor deed het slecht want de wagen trok met remmen naar links en ook achter liepen de remmen aan. Bij de remmen testbank was voor links en rechts een verschil van ruim 30 % en achter idem dito dus het apk verhaal kreeg een staartje. Nadat we voor de remmen hadden bijgesteld , (luchtdruk hydraulisch), door middel van de tandheugel achter het klepje iets terug te stellen kwamen we uit op een verschil van nog geen 4 %, ook de achterremmen  hebben we afgesteld dmv de vierkante nok te verdraaien en ook hier was de keuring geen probleem meer. De wagen was omstreeks 1200 uur door de apk alleen kwam er een steekproef keuring waar ik op moest wachten. Na een half uurtje wachten kwam er iemand van het rijksdienst voor het wegverkeer, die de wagen nogmaals grondig keurde en ook nu doorstond de wagen deze keuring en een compliment van de keurmeester dat de wagen verder in goede staat verkeerde en de apk is tot volgend jaar 2007 weer een feit. Nu zit ik alleen nog te wachten op de nieuwe loods waar de beide daf wagens kunnen staan met aparte ruimte voor mij zelf en dan gaan we weer verder want tot nu toestonden de wagens ingebouwd en dat schoot qua werk aan de auto niet erg op.

 

05-10-2006

Deze dag had ik zin en tijd en, ja tijd dat schiet er nog wel eens bij in, om eens verder te gaan met de voorraam rubbers,zoals u hebt gelezen waarschijnlijk in de vorige verslagen is dat een geheel fiasco geworden, de rubbers moesten in de lengte richting door midden worden gesneden en de ramen er in gelijmd en daar boven op weer de andere helft van het rubber. Nu heb ik eerst het oude rubber helemaal schoongemaakt en er weer op nieuw opgelijmd, dit is alleen voor de onderkant van het raam en morgen de rechter voorruitstijl. Probleem is dat als je het in een keer doet dat er in de bochten veel kracht op komt te staan en de lijm daarna weer loslaat omdat het niet goed pakt. ik gebruik nu een soort polymeer lijm zwart (kit) en dat gaat aardig goed. nu zit er in de bochten wel een knik in maar dat vul ik helemaal op met kit en strijk het rond af in de naden zodat het toch nog wat lijkt. De originele rubbers zijn nu te krijgen voor de BB wagens en of brandweerwagens met de gebogen voorramen dus misschien dat iemand anders het makkelijker heeft dan mij. Maar in ieder geval ben ik er drie dagen zoet mee en hopelijk houdt het nu wel.

 

09-09-2006

Vandaag zaterdag heb ik de deur er in ingezet van de auto en tevens alle roestplekken nog eens nagelopen alles wat roest was of niet goed behandeld maar eens goed in de ijzermenie gezet. In oktober gaat de opbouw in de lak.

12-09-2006

Wielkast was iets roestig nu 2 lagen menie

12-09-2006

De eerste deur is nu helemaal klaar er zijn er nog 5

 

07/09/2006

De deur is klaar na een aantal maanden, ik heb de deur gelakt in een goede lak 40 euro per liter en met de roller opgebracht. Ook de houder waar de deurklink opzit heb ik geschuurd en hamerslag blauw gespoten en ook de schroeven meegenomen in die kleur en de twee popnagels tevens heb ik onder de houder een klein u profiel gelegd, als de deur gaat trillen dat niet de houder weer door de lak trilt en met een paar jaar weer roest hebt. Nou nog de overige 4 deuren alleen de slotplaathouder zit vast met  2 klinknagels en twee schroeven met moer.

07-09-2006

De deur is klaar en de houder voor de deurklink kan er in.

07-09-2006

Hier komt de houder in

07/09-2006

De hamerslag zit er op

07-09-2006

Dit is het u profiel dat om de houder heenkomt ,zie vorige foto

07-09-2006

Dit is het rubberplaatje voor het slot de gaten heb ik een holpijp voor gebruikt

07-09-2006

De plaat en klink zitten erin

07-09-2006

Hier kijk je tegen de zijkant aan, de deurslothouder kan niet op het plaatwerk trillen en zo roerst voorkomen

07-09-2006

Deze plaat rubber zit onder het slot

 

18/08/2006

Weer een klein stukje verder met de deur hij staat nu 3 keer in de grondverf en nog een keer dan is die klaar om de nieuwe laklaag er op te zetten. Helaas door drukke bezigheden schiet het werk er helemaal bij in en om even een uurtje heen en weer te rijden s`avonds daar komt in de praktijk ook weinig van dus vandaar mijn oproep voor een plekje op het industrie terrein van Kampen voor een loods of een deelplek. Maar goed de deur is afgewerkt met aluminium plamuur en het resultaat mag er zijn (vind ik zelf) Ik hoop binnen 14 dagen de deur terug te plaatsen en dan eerst eens even een paar 100 kilometer te gaan toeren met de Daf want hij heeft te lang stilgestaan. Een foto van de deur is bijgevoegd.

De deur

3 lagen grondverf zitten er op nu nog 1 laag en aflakken maar

 

04/05/2006

Wel weer eens een klein stukje tekst over de ex bb wagen, ik ben nu zover dat de deur in de grondlak kan en verder kan worden afgewerkt, met 2 auto`s bezig zijn schiet niet echt op . Ik heb inmiddels de deur klaar en geschuurd en het resultaat mag er zijn, ook het aluminiumplamuur liet zich makkelijk bewerken. Nog een paar weken kan de deur er weer in en kan de Daf weer de weg op.

De naden zijn gevelst

Nu het fijne werk met waterproofschuurpapier

 

02/04/2006

Tja soms lopen de dingen net even anders zoals je wilt momenteel ben ik druk bezig met 2 wagens en ja de deur schoot er even bij in maar het nieuwe plaatwerk is klaar en kan er op en de rubbers van de ramen zijn ook klaar om gemonteerd te worden. Ik heb een rubber met aan de onderkant een v vorm gekocht en daar een plaat tussen gelijmd, zodat deze geschroefd en gelijmd op de deur komt zie ook 2 de foto.

Strip inlijmen

Deze word ingelijmd en geschroefd op de deur de deukjes zijn centerdeukjes voor het boren

De rubberafwateringsstrip

Door de plaat in het rubber te lijmen en vast te schroeven komt dit rubber vast te liggen

 

 

22/03/2006

Gisteren heb ik de plaat van de deur aan de binnenkant al in de ijzermenie gezet en dan kan de plaat erop, paar gaatjes knippen met de perforatortang en lassen maar, de nieuwe rubbers heb ik al op maat en kunnen er zo in, de naad werk ik af met aluminium plamuur want dat is meer elastisch tov gewoon plamuur. De auto begint aan de buitenkant al aardig gestalte te krijgen en is bijna roestvrij. Ook een raamrubber van de voorruit moet er nog op en dan is de buitenklant voor 95 % klaar. Tja al die mooie plannen om hem om te bouwen tot camper gebeurt niet meer, wij hebben een ex bibliotheekbus er bij gekocht en dat gaat onze camper worden. Tja zult u zich afvragen 2 Daf wagens, wat moet je er mee,eentje willen we gebruiken voor de toertochten van de Daf club en eentje voor weekenden weg.. We laten de auto verder leeg van binnen maar voorzien hem wel helemaal van nieuwe binnenbekleding. Tja en de rest zien we wel alle plannen gaan verders naar de bibliotheekbus en die is al op stahoogte.

De inham voor het deurscharnier

De kale plaat met inham voor het deurscharnier

Plaat in menie

Zowel voor als achterkant

 

22/02/2006

De manschappendeur, het zag er zo mooi uit maar niet zoals ik wou, Ik heb alsnog besloten om de halve plaat van de deur eraf te halen en deze compleet te vervangen door nieuw plaatwerk. Nadat de de plaat verdwenen was werd mijn vermoeden bevestigd dat er onder de velsnaad roest zat en ook in de hoeken van de deur welke zijn verstevigd met hoekijzers. De nieuwe plaat is bijna klaar en kan er op gezet worden, ik heb de delen die je straks niet meer ziet in 2 dikke lagen roestmenie gezet zodat de roest een poosje achterwege blijft. Ook de naden kit ik dicht met kit zodat geen water meer tussen de plaat en het frame kan komen. Zoals u ziet is de nieuwe deurplaat al gevouwen op een zetbank en kan er zo worden opgezet. Als je hem gewoon omzet met een tang en daarna omklopt is de kans groot dat je het frame onder spanning zet ivm krom slaan oftewel een uitholling aan de onderkant van de deur. Voordat de nieuw plaat er op komt word ook deze in de menie gezet (of zinkspray aan de binnenkant) en de velsnaden dicht kitten met lijm. Ook de verzetrand niet vergeten en om de 2 of 3 cm even aantikken met het lasapparaat zodat de plaat niet (weer) kromtrekt. Daarna werk ik het geheel af met aluminium plamuur omdat deze beter meebuigt  met het materiaal en daardoor scheuren in de lak uitblijven deze tip kreeg ik van een ervaren autoplaatwerker. Voordat je gaat lassen de verzetrand in lijmen met carrosserie lijm, en een paar popnagels erin om de platen stevig op elkaar te trekken daarna overige lijm aan de voorkant verwijderen en de naad vetvrij maken. Daarna om de 2 a 3 cm een mini lasrupsje leggen en het liefst van buiten naar binnenwerken dus eerst links en daarna rechts enz. Dan het aluminiumplamuur erop  en schuren en lakken, vergeet daarbij niet de grondlak of primer.

Rand deur

Goed in de menie zetten

Oude deurplaat

Het was niet veel meer

Nieuwe deurplaat

Weer wat geleerd wil je het goed doen dan alles in een keer

 

02/02/2006

Hierbij het verder verslag van de deur met foto`s

Zoals u ziet genoeg werk het lassen doe je het best met koper omdat je dan minder warmte en vervorming hebt van het materiaal. Maar ook mijn manier is gelukt en ik ben zelf wel tevreden over het resultaat ervan, maar zoals ik al eerder schreef het hoeft geen strak museumstuk te worden maar wel een auto met zo min mogelijk roest en het gaat mij tot nu toe aardig goed af maar tips zijn altijd welkom, maar soms is het beter om alles te vervangen zie ook bovenstaand verslag.

Raam strip

Deze ligt aan de buitenkant tegen het raam aan en de ijzeren strip is helemaal vergaan en verrot, dus tijd voor een nieuwe strip incl rubber.

Strip verwijderd

Hier is de strip verwijderd en de grondlaag bestaat uit ijzermenie 2 lagen en daarover hen 2 lagen hammerrite en waarom wit roest laat sporen na en is dan makkelijker te traceren in de toekomst

Snede overdwars

Bij het inlassen van de nieuwe satukken is het plaatwerk onder spanning komen te staan en er vormde zich of een deuk of een bolling, deze heb ik ingeslepen met een 1 mm schijf en de plaat kwam weer recht en heel voorzichtig dichtlassen en oppassen dat deze niet te heet word

Resultaat??

Zie de foto, afplamuren en rollen met de mohairkwast

Gat?

Deze heb ik uitgeslepen totdat ik vers materiaal tegenkwam en daarna helemaal dicht gelast

 

23-01-2006

Zoals eerder beschreven zou ik beginnen met de deuren van de daf, de 1ste deur was de 3de deur links achter die tot nu toe het slechtst was. Ik heb de rotte delen van het plaatwerk er uit geslepen de onderkant van de deur blank gemaakt en de overige roest verwijderd. Bij de kronenburg opbouw loopt aan de binnenkant van de deur een extra balk ong. 30 cm van de onderzijde, om het raam te verwijderen is het noodzakelijk deze balk er uit te slijpen en wel om 2 redenen, de eerste zoals ik al zei voor het raam te kunnen verwijderen en de 2de is dat de balk zo geplaatst is dat het lijkt of de balk aan het plaatwerk van de deur vastzit maar dat is niet zo. Door het tectyleren van de binnen kant van de deur is er tectyl gezakt naar de onderkant van de balk en daar heeft zich een keurige dam geplaatst, het gevolg is dat het water erin blijft staan en na verloop van jaren komt het water door het doorgeroeste plaatwerk naar buiten.

Bij foto 1 zie de rotte onderkant van de deur dat is werk voor de slijptol en roterende staalborsten.

Bij foto 2 zie je heel duidelijk de balk die roest veroorzaakt op het plaatwerk, en ook dient  u deze balk te verwijderen als u uw raam er uithaalt of vervangt bij terugplaatsen de bovenzijde van de balk goed afkitten dat er geen water meer tussen de balk en plaatwerk van de deur kan komen en de balk voorzien van zinkspray of hammerrite.

Bij foto 3 zijn het gewone kast deur sluit magneten die het plaatje op zijn plaats houden, en lassen maar, niet te lang op 1 plek anders trekt de plaat krom en heb je een bult of een deuk in de deur dit door het kromtrekken van de warmte van het lassen.

Bij foto 4 ziet u het ingelaste gedeelte , wel helemaal dichtlassen van binnen en buiten zodat roest geen kans heeft zich in de naad te nestelen. en binnenkant gelijk in de menie zetten of hammerrite.

Bij foto 5 ziet u de binnenkant van de deur en de lasnaad de buitenkant is dicht gelast en de binnenkant moet nog gebeuren voor een groot gedeelte, op deze foto ziet u geen overlappende gedeeltes waar zich eventueel weer roest kan verzamelen.

Bij foto 6 ziet u aan de linkerkant van de foto de doorgeslepen balk zoals u ziet ligt deze vrij van de plaats en tussen plaatwerk en de balk bevind zich een vrije ruimte gevuld met tectyl en vuil en daardoor een makkelijke prooi voor het roestmonster. Ook ziet u hier de onder kant van de deur aan de binnenzijde, ook hier is het tectyl verdwenen en de roest tussen de het frame van de deur en het plaatwerk kan komen, er is maar 1 manier  en dat is ook hier het rotte plaatwerk geheel verwijderen en nieuw plaatwerk er in. Kit vervolgens met een soort lijm of kit de naad dicht en doe dit ook aan de zijkant van de deuren tot boven de raamgeleiders zowel links als rechts en vervang tevens de raamlopen en het horizontale rubber die tussen de deur en het raam ligt aan de buitenzijde.

Foto1

Het werk kan beginnen, de roest verwijderen

Foto 2

Deze balk is de oorzaak van de roestellende op het plaatwerk van de deuren

Foto3

Hier is het nieuwe plaatwerk klaar voor gelast te worden

Foto4

De eerste plaat ligt erin en gedeeltelijk gelast.

Foto 5

Binnenzijde van de deur

Foto 6

Hier is de lasnaad bewerkt met ijzermenie gelijk na het lassen.

 

Ook de schroeven loskrijgen was een probleem maar dmv een nieuw apparaatje kun je elke schroef loskrijgen hoe dan ook of het nou een kruiskop is of zaagsneden of een imbus geen probleem deze krijgt alles dolgedraaide koppen los ene kant zit een tegengestelde draad frees die zich in het metaal vastbijt en de andere zijde een frees die de dolle zaagsnede van de schroef infreest en tevens zich vast bijt in de dolle kop. zie foto

Dit hulp stuk

Deze tool krijgt echt alles los.

Deze heb ik gekocht bij Provak in Kampen en verkrijgbaar bij de betere ijzerspeciaalzaak, een aanrader, en dit is niet bedoeld voor reclame maar een tip voor degene die veel klust en te maken heeft met veel dolgedraaide koppen.

 

 

21-12-2005

De apk keuring was weer een feit en gelukkig kan hij er weer een 14 maand tegen. De remmen waren weer in goede staat gebleven en gelukkig hoefde er niets aan te gebeuren. Maar voordat ik naar het keuringsstation toeging begon ik al met een lege voorband van de daf bij het wegrijden, ik had net de banden op spanning laten brengen en vermoedelijk heeft het ventiel iets gelekt . Dus morgens apk en middags naar de bandenservice maar niets gevonden wat wees op lekkage ook niet na onderdompelen. Ik heb nu thuis de boel klaar om met de deuren te beginnen dus dat zal binnenkort worden toegelicht op deze site. Heeft u al op deze site het forum bezocht?

 

08/12/2005

Het is rustig geweest met de daf wat betreft het werk aan de wagen, maar ondertussen ben ik wel voorzien van een voorverwarmings systeem voor het koelwater, dat is een soort pomp 220 volt met daarin een verwarming installatie om voor dat je gaat rijden de motor op een al daarvoor ingestelde tijd al warm kunt stoken. Ook deze week ben ik voorzien van 2 prachtige lucht geveerde stoelen zowel links als rechts zonder al te veel poespas, deze stoelen zijn van Isri en komen uit een daf vrachtwagen maar wel een van de eerste generatie 95 ers, let vooral op als u 2 de hands luchtgeveerde stoelen koopt dat deze niet op een centrale computer zijn aangesloten met voorkeuze standen, want zonder dat zullen de stoelen niet naar behoren werken en ook mede 24 volt zijn. Maandag 19 januari gaat de wagen voor de apk keuring maar daar ben ik niet bang voor mede dat er geregeld met de auto gereden is en de bewegende mechanische onderdelen zoals remmen enz. lekker gebruikt zijn. Na de apk gaan de deuren er stuk voor stuk uit en worden voorzien van nieuwe rubbers en laklaag.    

 

05/11/2005

Ook werd het weer eens tijd om een stukje te schrijven in deze map. In de tussentijd is er niet zoveel gebeurd alleen dat het onderstel van de oude daf camper, die blauwe die hieronder beschreven staat is verkocht en de onderdelen een tweede leven gaan leiden. In  de tussentijd heb ik niet stil gezeten en ben actief op zoek gegaan naar nieuwe rubbers voor de zijdeuren. Zoals u weet heeft mijn witte DAF geen originele daf opbouw, maar een Kroonenburg opbouw met andere rubbers dan de daf in gebruik had. Ook niet alleen rubbers maar ook raamlopen voor alle deuren heb ik op de kop getikt en ga zodra mijn werkbank klaar is thuis aan de gang met alle deuren te ontroesten en deze voorzien van allemaal nieuwe rubbers. Ook de deuren worden gespoten in een mooie lichte kleur. Vandaag heb ik op de onderdelen dag van de Daf club nieuwe motorkap rubbers op de kop getikt en tevens ook voor de motorkap schotjes, dus van het winter genoeg te doen. Nou ben ik alleen nog op zoek naar een bedrijf die mij het dak wil verhogen van de witte daf dus tips of aanbiedingen zijn welkom. Ook ben ik op zoek naar een ruimte in Kampen waar kik de wagen kan stallen en klein onderhoud aan de wagen kan verrichten. Ik heb de wagen nu 15 km verder staan en dat is niet altijd een uitkomst. Zodra ik met de deuren bezig ga zal ik deze pagina verder voorzien van de deuren en evt tips om het zelf te doen voor degene die ook plannen hebben met hun Kroonenburg DAF

 

06-10-2005

Er is al een lange tijd niets meer geschreven over de auto maar dat komt omdat ik eerst de blauwe Daf heb afgehandeld dwz div. onderdelen veilig gesteld voor de sloper zoals dashboard en deuren ramen enz.. Afgelopen maandag 03/10 heb ik een snijbrander gehuurd en de bovenbouw van de blauwe auto eraf gebrand. Dit was noodzakelijk daar hij anders niet onder viaducten doorkon vanwege de hoogte van de auto. Ik hoor u denken zonde zonde zonde, De wagen was zo slecht dat de carrosserie balken van de ombouw op sommige plaatsen al totaal verrot was en niet meer geschikt zou zijn voor op de weg in dezer staat. Er zat een benzine motor in en met de huidige brandstofprijzen geen pretje. er is in ieder geval weer een donor wagen erbij. Het onderstel gaat naar een andere Daf liefhebber toe die de motor en versnellingsbak en cardan weer gebruikt.

Mijn eigen Daf is aan een kant voorzien van raamrubbers en dan bedoel ik de voorruit wat nog een hele klus was. Hier heb ik wel ervaring in opgedaan hoe het verder moet met het rechterraam aan de voorkant. Ook heb ik inmiddels de rubbers gekocht voor alle zijdeuren zowel raamlopen als afdichtingrubbers bij het bedrijf oldtimerbv. Bij stom toeval kwam ik bij het bedrijf Mondrimex (Zie ook linken) een set mooie witte spatlappen  tegen, met de veerstrop en stuurwiel van Daf en die zullen ter zijner tijd ook op de wagen pronken. Voor deze winter is de bedoeling dat alle deuren voorzien worden van nieuwe rubbers en raamlopen en ontroesten. Foto`s volgen bij het opknappen en vervangen van de rubbers.

 

31-08-2005

De laatste tijd heb ik wat meer verspreid wat betreft de dagen aan de auto gesleuteld, ik van de wagen de olie ververst incl. alle filters. De meeste tijd gaat zitten in de raamrubbers deze willen op bijna geen enkele manier fatsoenlijk blijven zitten en dan bedoel ik de rubbers van de voorruit. Degene die dit leest en ook een Daf heeft die gebouwd is door Kroonenburg wees gewaarschuwd want de raamrubbers is een groot probleem en ook de montage van de ruiten, als je je oude rubbers kunt gebruiken vooral doen. Verder hebben wij met de wagen meegedaan aan de Heinose pomptoertocht die vermeld stond in het Dafblad de koppeling en zon beetje 160 km gereden met de auto waarvan het grootste gedeelte stoppen en optrekken maar de wagen heeft zich perfect gehouden. Vrijdag ga ik met de auto naar het Dafmuseum in Eindhoven om eens te kijken naar de originele BB wagen die daar staat dus een leuke rit. Deze dag gaat de andere wagen uit elkaar zie ook de blauwe camper op deze pagina en dan kan die worden afgevoerd voor de sloop, hij is helemaal gestript en alleen de opbouw staat er nog met het chassis, het was niet meer de moeite om de wagen op te knappen want de bovenbouw is zo verrot dat de wagen nadat het interieur op de paasbult was verdwenen vanzelf een stukje inzakte.

 

08-08-2005

Deze dag had ik nog even tijd om de grill te monteren en voorzien van de sierstrippen. De rubbers waar de gril instaat zijn vernieuwd alsmede ook de rubbers die de gril van het voorfront afhouden. Soms zou je willen dat het binnen een dag klaar zou zijn maar juist al die kleine dingen gaat een gigantische tijd inzitten. Zoals jullie zien alleen de raamrubbers nog.

Voorlopig nog werk zat

Ook hier zit nog wel wat werk aan

De voorkant schiet op

De letters en de sierstrippen zijn geplaatst nu nog het rubber

 

04 - 08-2005

Vandaag was de dag dat de weergoden mij gunstig gezind waren, ik had de grill al een poos geleden laten zandstralen en had al die in mijn schuur gestaan thuis. Ik moest deze nog wel flink schuren omdat deze ruw was van het stralen. Voor de lak heb ik hammerrite gebruikt een mooi blauwe hamerslag kleur en dat kan er zo op. Het meeste werk om te spuiten was het rooster maar na 4 spuitbussen mocht het resultaat er zijn, ok, niet zo mooi als in de spuitcabine maar roesten doet is voorlopig niet meer. Zoals ik al eerder ergens had geschreven geloof ik hoeft mijn wagen geen museumstuk te zijn, mijn intentie is dat hij er netjes bij staat dat ik dik tevreden ben. Zie ook de foto`s

Voorkant gril

Ook in de blauwe hamerslag gespoten van Hammerrite

De achterkant

Ook de achterkant staat in de hammerrite kleur is donkerder dan op de foto

 

 

 

11-07-2005

Vandaag is de dag dat de opbouw weer is begonnen van de Daf, inmiddels zijn de koplamphouders teruggeplaatst, de bumper met de afstandantennes (sier) de knipperlichten zijn vervangen door nieuwe exemplaren aan de voorkant. Ook moet ik het rubber om de voorramen nog terugplaatsen, de snor  incl.  nieuwe pees en ook de nieuwe spiegels met stangen enz. Voor de spiegels moest ik trekmoeren monteren in de deuren, dat zijn holle bussen en die trek je er met een soort popnageltang in maar dan met schroefdraad. Ik ben  bij ons in Kampen naar een auto restaurateur (GJP) geweest die ze had liggen maar ik mocht ze niet monteren want hij had geen hobby werkplaats kreeg ik te horen terwijl er allemaal andere oude auto`s staan maar goed de volgende onderdelen haal ik wel op bij een ander. Dit antwoord is uitstekende reclame om maar een andere leverancier op te zoeken voor bepaalde onderdelen, geen handvol maar een land vol, maar we dwalen af . Ik heb gelijk een vrachtwagen werkplaats in Dronten gebeld en daar was het geen probleem de bussen te monteren en binnen een paar tellen was het gepiept en mijn spiegels hangen er nu keurig netjes bij, en dat is pas service, bij Butter in Dronten kun je ook voor de APK keuring voor uw vrachtwagen oldtimer terecht en andere werkzaamheden, toch altijd makkelijk om te weten, vooral als je in de buurt woont. Alleen de grill moet nog gespoten worden en dat hoop ik deze week nog te kunnen doen ,ik heb hem eerst even laten stralen want het is geen doen omdat roosterwerk te schuren. Waarschijnlijk heb ik er nog een Daf bij gekocht en die komt ook een deze dagen deze kant op maar dat is nog ff wachten op het transportbedrijf. Wat ik er mee ga doen weet ik nog niet of voor onderdelen voor mijn eigen, in ieder geval het interieur en de rest zie ik wel, het is wel een van de zeldzamere exemplaren, dus deze wagen zal behoedzaam gedemonteerd gaan worden of ?????? Rijden? Er ligt wel een benzinemotor in en ik weet dat er ook met een kleine aanpassing een diesel motor in kan maar goed nog maar een paar nachtjes over slapen.

11-07-2005

Zie hier de opbouw van de wagen, het wordt al wat

Een koplamp zit nu de rest nog, de knipperlichten zijn inmiddels aangesloten en werkend om en om.

Terug van de straler

Achterkant gril

Dit is de originele staalkleur

 

 

01-07-2005

Deze dag hebben we de cabine rechtsvoor aangepakt en het spatbord verwijderd waar alleen de zijkant een laagje grondverf opzat. Ook de bumper is nu voorzien van 2 andere breedte stokken houders en gewoon gemaakt van een stuk gasbuis. Doordat de bumper krom is moesten we de houders iets aanpassen om de stokken recht op te krijgen maar het resultaat ziet er goed uit. De spatborden worden geschuurd en voorzien van een hamerslag zwarte kleur, deze kleur wordt het zelfde als de bumper en mijn velgen.

De rechterzijkant

Bijna klaar voor de 1 ste laklaag

Spatborden voor

De witte kleur was tijdelijk, zometeen voorzien van een mooie zwarte hamerslag kleur van Hammerrite

De voorkant rechtsvoor

Ook de grill word blauw zoals de ventilatie rooster die op de fotosessie hiervoor staat

De Voorbumper

Op de uiteinde van de bumpers de nieuwe houders met afstand antennes

 

29-06-2005

Gisteren 28-06-2005 en vandaag 29-06-2005 heb ik de voorkant van de cabine in de grondverf gezet en alle delen van de cabine ook zoals lucht en ventilatie roosters. De ventilatie roosters worden aan de buitenkant donker blauw met een een beetje hamerslag er in en de binnenkant hamerslag zwart. Het effect is mooi  om te zien het is bijna net een soort metallic lak. Ook de koplamphouders heb ik aan de buitenkant in de zwarte hammerite gezet en het is weer als nieuw. En ook de bumpersteunen zijn weer gemonteerd nadat ze voorzien zijn van een laag hammerite zwart. Tevens heb ik aan de aftapkraan van de radiateur een aftapslang gemaakt voor het geval de kachel er nog eens uitmoet want ik kon er nu nog redelijk makkelijk bij.

Bumpersteunen binnenkant u balk

De bumpersteunen met verstevigingsplaat

De opbouw kan beginnen

Front luchtinlaten

De nieuwe blauwe kleur voor ventilatierooster

Voet luchtinlaat bijrijderskant

De zwarte hamerslagkleur van ventilatierooster bijrijderskant

Bijna klaar

De eerste laklaag is een feit

 

09-06-2005

Deze middag heb ik gebruikt om de bumper aan de binnenkant te ontroesten en in de hamerrite gezet, de kleur is zwart en je moet binnen een uur zodra het droog is 2 lagen opbrengen. Ook heb ik de voorkant van de chassisbalken, daar waar de bevestiging van de bumper aanzit, in de menie gezet en ook daarover heen een laag hamerrite. De bumpersteunen ondergingen hetzelfde lot en ook de cabine staat nu in de 1 ste laag grondverf. Er gaat een boel tijd inzitten in al die kleine schilderwerkjes. Ik ben nu bezig om de wagen weer helemaal opbouwklaar te maken en heb al een plan hoe ik het doe ga. De gril samen met de luchtinlaten krijgen een donkerblauwe hamerslag kleur en de bumper, spiegelsteunen, velgen en de spatborden worden mooi zwart. Ook mijn breedte antennes  worden in de kleur hamerslagblauw. De originele houders op de bumpers voor de stokken heb ik verwijderd en heb al nieuwe bussen laten maken, de nieuwe stokken heb ik al alleen nog van een kleur voorzien, nu alleen nog vastlassen aan de bumper een het is klaar. Wat mij ook opviel is dat van de deuren en de achterkant daar waar compleet nieuw plaatwerk is opgemaakt en doormiddel van een verzet op het metaal dat daar scheurtjes ontstaan, dus lange oppervlakten kun je beter eerst aanhechten door laspunten of puntlassen en pas daarna afkitten maar goed ook hier leer je weer van. Ik heb inmiddels ook de raamrubbers gevonden voor de afdichting van het raam en de deur. Een tip voor degene die de rubbers nog moet vervangen voor een wagen met een NIET Daf opbouw, voor  de deuren niet de originele Daf rubbers gebruiken want deze passen niet. Een uitstekend alternatief levert de firma www.oldtimerbv.nl en voor degene die de gids heeft staat het rubber op pagina 15 van gids 14 artikelnummer 121-GSR. Ook de raamlopen bestel ik bij hun (ik heb van beiden een proefstukje gehad) en die vindt u op pagina 13 artikel nummer 110-Q.

De afstandantennes

breedtestokken

De worden gebruikt op de breedte van de wagen aan te geven, als de stokken op de bumper niets raakten kon de wagen er zonder problemen langs heen of tussen door

 

 

31-05-2005

Deze dag heb ik samen met een maat van mij de voorkant verder aangepakt en geschuurd en geplamuurd, je ziet hem opknappen de auto. ook is de deurstijl van hout aan de bestuurders kant vervangen want het houtwerk was aardig aangetast door houtrot. Achter het hout zat toch nog een puntgave carrosserie en een likje houtmenie deed wonderen.  

Deurkozijn linksvoor

Dit is het resultaat van een lekkage bij het zoeklicht

Nieuw deurkozijn

Van de oude was niet veel meer over

Oud en nieuw

Het resultaat mag er zijn

Deurkozijn

Dit was gelukkig niet aangetast door de roest

Het nieuwe kozijn zit erin nou alleen nog in de grondverf en aflakken

Het nieuwe kozijn zit erin nou alleen nog in de lak of verf

De plaat onder de voor ruiten is bijna klaar het is weer zgan.

 

26-05-2005

Deze dag heb ik de onderkant van de cabine geplamuurd en de plekken geschuurd, eerst met polyester op de lasplekken en daarna met gewoon plamuur en afgewerkt met spuitplamuur het resultaat mag er zijn. Ook heb ik de koplamphouders geschuurd en in de menie gezet, afwerken met zwarte lak en tectyl en het is weer als nieuw. De radiateur is volgende week hoop ik weer klaar en kan er ook weer in, tevens heb ik de waterslangen vervangen van de pomp naar de radiateur en ook de onderste slang van de radiateur is vernieuwd. De stekker aansluiting (24/12 V) is verdwenen net als het zoeklicht en het is nu een strak geheel geworden. 

 

09-05-2005

Vandaag heb ik de luchtinlaten van de ventilatie weggehaald, zat vast met een vierkant moertje in een huis en natuurlijk moervast. Ook de bumper is een probleem de steun van de airco pomp zit vastgelast aan de bumper en het chassis en daar bij ook het draag gedeelte waar vroeger de pomp opstond. De knipperlichten zijn verwijderd, de koplampen, de dode hoek spiegel kortom hij is helemaal kaal aan de voorkant. En als toetje lekte mijn radiateur weer dus voorlopig werk zat, maar er staat nog een radiateur dus dat scheelt weer.

De reserve radiateur

Toch makkelijk onderdelen op reserve, de andere gaat terug naar de reparateur

 

22/04/2005

Vanmorgen weer naar de dag gegaan en het de ramen zaten er mooi in. Ik heb het liggende rubber wat er uit stak afgesneden en het hele raam in de kieren dichtgekit. Ook de hoek waar een cm ruimte inzat is opgevuld met kleine reepjes rubber en helemaal er onder gekit, dus water dichtheid geen probleem. Volgende week gaat het andere stuk rubber over de ruit en de carrosserie nadat het weer op nieuw in de grond verf  staat en de voorkant van de daf in de oorspronkelijke kleur gezet gaan worden. Dan kan het andere gedeelte van de rubber over lak en raam gelijmd worden met "profilgummikleben" van cariofon.

 

21/04/2005

Gisteren geprobeerd de ramen  er in te zetten, wat blijkt nou het raam aan de chauffeurskant blijkt een andere ronding te hebben dan het profiel. Met 3 man kregen we de ramen er niet in. Ook het rechter raam bleek een grote druppel aan de onderkant te hebben en het raam schuren was geen optie i.v.m. het kunnen knappen van de ruit. We hebben een dunne 2 cm brede rubber gepakt en die in de sponning gelijmd. Daarop hebben wij het originele rubber in 2 helften gesneden een voor het raam profiel en een voor de sponning. We hebben een deel in de raamsponning gelijmd, de ramen op het eerdere ingelijmde rubber gezet en het hele raam met een soort acryllaat kit vastgelijmd. Eerst hebben  we het spijltje weer gemonteerd en het raam hebben we in de hoeken vastgelijmd en met een lijmtang vastgezet.

 

20/04/2005

Vandaag heb ik de raampartijen 2 maal in de grondverf gezet. Gisteren was er al een laag ijzermenie aangebracht. Het is een ander gezicht nu die doorgeroeste plekken er uit zijn. Het is de bedoeling dat morgen de voor ramen er weer inkomen met nieuwe rubbers en gelijk helemaal afkitten.

 

18-04-2005

Het is een feit, vanmorgen heb ik de auto weggebracht naar de restaurateur. Ik heb meegeholpen met de voorramen er uit te halen en het viel mij eerlijk gezegd mee. De voorkant van de raamstijlen en waar het raam in ligt waren in de sponning verrot en ook het plaatwerk van de raamstijlen was aan vervanging toe. Er staan enkele foto`s in de roest map geplaatst. De middenstijl van de ramen zat behoorlijk vast en die bleek gekit te zijn

 

17-04-2005

Het is een poosje stil geweest maar ondertussen heb ik de voorbereidende werkzaamheden gedaan voor de restaurateur, de snor verwijderd, het zoek licht is verwijderd maar brak helaas af en zal proberen de binnenbuis te repareren. Morgen (maandag 18 april) gaat ie een weekje naar de restaurateur en krijg een compleet gerestaureerde voorkant weer terug (en ook de achterkant natuurlijk)

Rechtsboven oud

Rechtsboven nieuw

linksboven oud

Linksboven nieuw

linksonder oud

linksonder nieuw

 

 

27-03-2005

Deze week heb ik van de wagen zoals gezegd de beide deuren nieuw plaatwerk ingelast en afgeplamuurd met polyester plamuur, het resultaat mag er zijn. Op zaterdag 26-03-2005 ben ik met de Daf naar Etten leur gereden om een paar voorramen op te halen voor de DAF, op de foto`s waren de ramen hetzelfde, bij aankomst bleken de ramen 10cm hoger te zijn en helaas niet te passen in die van mij. Wel bleken de manschappen ramen te passen en die heb ik dan maar meegenomen. Wat ik verder heb toegevoegd aan mijn verzameling dat zijn, 1 mooi plafonniŤre uit de jaren 50 dus een slag groter dan de latere ronde binnenverlichting, 2 halogeenlampen van het merk hella verchroomd, naamplaatjes voor de kachel en het bermlicht en leeslamp, 1 koplamp compleet met houder, zgan afsluiters die in de verwarmingsbuizen zitten, 2 zijramen voor de manschappendeuren, en nog een map met instructies voor de brandweerwagen. Ik had ook twee mooi luchtgeveerde stoelen gezien en ik hoop dat deze goed zijn en ook van eigenaar kunnen veranderen. Dus een al met al een goede dag geweest voor mij en ben vanaf Kampen naar Etten-leur heen en terug gegaan op nog geen 3 kwart tank diesel. Ik kwam er wel achter dat als ik de wagen op ongeveer 2300 toeren hou en dat is een snelheid tussen de 75 en 80 km per uur dat die redelijk zuinig en rustig loopt. Toen ik in Etten-leur aankwam stond mijn tankmeter op de helft en in Kampen aangekomen was die nog maar met een kwart verder gezakt. Bij het bedrijf waar ik was stond tevens nog een mooie Daf met een heel mooie cabine met originele mooie houten kozijnen langs de ramen, die ook te koop is

 

23-02-2005

Deze dag heb ik mijn voorbumper aan de buitenkant geschuurd want ik zag een beste laag roest toen de nummer plaat er af was. Eerst gauw met de slijptol en daarna na geschuurd met de hand en in de grondverf gezet. Ook heb ik vandaag een manschappendeur twee nieuwe platen ingezet dus de roest wordt nu hard minder. Tevens heb ik de wagen gecontroleerd op olie enzo want ik heb a.s. zaterdag nog een leuke rit naar het zuiden toe om een grote partij onderdelen op te halen.

 

28-02-2005

Op deze dag ben ik op onderdelen jacht geweest, ik ging voor een breedte spiegel voor de rechterkant van de wagen en kwam thuis met een luchthoorn die op de keteldruk werkt van de wagen met een kraantje en een stuk kabel die aan het dak komt.  Dit was niet het enige, ook kwam ik thuis met een onderdeel voor de brandstofpomp en een mooie originele looplamp die je in het dashboard plugt nog in de legerzak en al. 

 

20-02-2005

Deze dag heb ik voor mijn wagen enkele nieuwe onderdelen gehaald. Een nieuwe lucht droger, spiegels, en een z.g.a.n. gril. De mijne vertoonde enkele gaten daar waar waarschijnlijk leidingen hebben gelopen. Op dit moment heb ik weinig aan de wagen zelf gedaan omdat het weer niet zo mee zit en de vochtigheid ook niet zo meezit. Dus maar gauw voorjaar worden, ik moet nog een spatbord lassen en zodra dat klaar is de vorstbeveiliger cq luchtdroger, vervangen is gaat ie naar het tectyleerstation.

 

13-01-2005

Deze ochtend heb ik de Daf weggebracht naar het keuringstation en de wagen laten keuren. Met de keuring van de wagen ging alles goed tot de achterwielen van de grond werden getild en gekeken naar de wiellagerspeling, ook dit was geen probleem totdat we de wielen wilden ronddraaien en dat ging niet goed want de wielen waren vrij van de remmen en draaiden niet rond. Dat was balen we zijn aan het zoeken gegaan de rem afstelling teruggezet maar hij was en bleef vast. De monteur heeft de ankerplaten verwijderd bleek alleen de bovenste remschoen vast te zitten. Oorzaak was een een cilindrische stelbout die precies in het midden van de ankerplaat zit en de remschoen tegen de trommel aandrukte. We hebben de bout iets losgedraaid en de bout iets versteld en het wiel kwam los en draaide vrij. Toen moest de wagen naar de remmen bank en voor de remproef, De voorremmen remden gelijkmatig op en de achterwielen deden tot mijn verbazing precies hetzelfde en kreeg het felbegeerde papiertje met de mededeling dat de wagen weer was goedgekeurd voor een jaar. Alleen het vullen van de luchtdroger was een probleem want die was niet los te krijgen en zal; met de tijd worden vervangen door een ander exemplaar, en voor de rest was de wagen verders in topconditie.

 

05-01-2005 

Deze middag heb ik alle zij- en achter reflectors weer teruggeplaatst voor de Apk keuring. Ook heb ik het reservewiel weer teruggehangen, wat een klus was dat en vooral een gewicht. Ik had nog aan een kant veiligheids gordels zitten die heb ik ook verwijderd ivm met een kleine beschadiging. De bedoeling was om mijn luchtdroger te vullen maar die zat zo vast dat ik het een andere keer maar even ga doen als hij op de brug staat want liggend op de grond is geen doen.

De luchtdroger

Dit apparaat zitten tussen de compressor en de ketel en droogt de lucht dmv van alcohol en vergeet niet het gaasje te monteren

 

24-12-2004

Deze middag heb ik mijn luchtdrukzoemer ingebouwd en hij deed het perfect, tot 4 bar begon die te zoemen en ging keurig netjes uit. Ook de ruitensproeier is er weer ingebouwd voor de apk keuring en een nieuwe ruitenwisser geplaatst. Ook zijn de platen rondom de stuurkolom weer teruggeplaatst. Ik had gelukkig nog kooischroefjes dus hoefde ik niet op zoek. Nu alleen nog de zijreflectoren terugplaatsen met de achter reflectors.  Ook heb ik op de manschappendeuren de handgrepen weer tijdelijk teruggeplaatst. Ik had de zijschotjes nog niet terug geplaatst dit omdat ik nu makkelijk bij mijn brandstof pomp kan en gelijk even een beetje bijvullen. Als dat gebeurt is kunnen de zijschotjes weer terug met de motorkap en de stoel. Volgend jaar gaat er toch alles weer uit want dan komt de boel in nog een paar lagen grondverf te staan, en er komt de originele vloerbedekking er weer in maar dan wel nieuw.

Lucht waarschuwings zoemer

Zodra je te weing lucht in je luchtsysteem hebt gaat deze zoemer veel lawaai maken. Omdat de hoofdremcilinder ook op luchtdruk werkt is het fijn om te weten of je remmen nog voldoende werken

 

21-12-2004

Vanmiddag ben ik naar de loods geweest waar de Daf staat en warm was anders. Ik had de slang meegenomen en gemonteerd en de radiator weer teruggeplaatst. Ook had ik de poelie er af gehaald om te kijken voor eventuele lekkage aan de pomp en daarbij kreeg ik een tip om niet met een hamer op de poelie te slaan dit omdat  achter het lager van de pomp een zeer breekbare ring zit. deze waarschuwing heb ik ter harte genomen en heb de poelie heel voorzichtig teruggedraaid met de kroonmoer en natuurlijk de splitpen niet vergeten. Alles zat er weer in en het was tijd om de radiateur te vullen met koelvloeistof en om te kijken of er ook weer lekkage op zou treden. Dit laatste was gelukkig niet het geval en ik heb de motor gestart en hij liep als een zonnetje binnen 2 slagen. Deze week wil ik proberen om alles weer in te bouwen zoals de pedalen en de stoel en dan kan hij gelijk voor de apk keuring.  Tevens is de bodemplaat in een laag grondverf gezet.

Radiateurloos

Wachten op de gereviseerde radiateur

Bodemplaat links voor

 

16/12/2004

Naar Harderwijk geweest naar de Daf dealer maar de slang was net iets te klein dus niets. In Harderwijk kwam ik langs Lasaulec handel in gereedschappen en rubbers enz. Ik had de oude slang meegenomen en even de diameter opgemeten en het paste precies wat betreft de binnendiameter. Alleen hij is wel iets te lang maar die maken we wel op maat en voor een zeer billige prijs was ik weer geholpen. Ook kreeg ik vandaag mijn lucht waarschuwing zoemer binnen van het merk Ericson en helemaal in bakeliet uitgevoerd. Volgende week maar weer eens proberen of het systeem weer vloeistof dicht is.

 

15/12/2004

Vandaag de radiateur gevuld met koelvloeistof maar vol kreeg ik hem niet. Tijdens het vullen liep mij het water van de voorkant net zo hard er weer uit dan dat het er in ging. Radiateur weer verwijderd en bleek een slang een dikke bobbel te hebben en begon daaruit te lekken en dan wel met een stroompje van 1 mm dik continu. Eerst dacht ik aan mijn waterpomp dat die op de poelie lek was maar die was net zo mooi droog dus daar lag het ook niet aan. Dus toch de slang want ik heb alles moeten demonteren wat aan de waterpomp zat dus in dit geval de koeler en de poelie waar de v snaar om heen zit. Toch maar even gebeld met iemand uit het zuiden des lands en die wist mij te vertellen dat het de slang was die naar mijn warmtewisselaar cq olie koeler toe loopt. De olie koeler is erop gezet omdat de brandweerwagen tijdens het pompen van water continu 1000 toeren draaide bij stilstand en werd de olie gekoeld door deze warmte wisselaar. Ook heb ik de Daf maar gebeld en die hadden toevallig nog iets liggen wat er op lijkt dus morgen maar eens even kijken.

 

13/12/2004

Ik zou vandaag de platen weer terugplaatsen om de stuurkolom, daar waar ook de pedalen door gaan, maar ik had een paar kooi moertjes nodig die in de loop van de tijd verdwenen waren of kapot, ik heb heel mijn woonplaats afgezocht en er was ook geen een bedrijf die deze moeren leveren kon. Tenslotte een vrachtwagen spuiterij in IJsselmuiden kon mij deze dingen leveren en was er dan ook zeer blij mee. Maar het was al weer na 15.30 en het werd kouder en donkerder en heb dus deze klus maar uitgesteld. Een kooimoertje  is een moertje dat in een veerhuis zit met twee kleine haakjes. Als je een vierkant gaatje  in de bodem hebt  en er moeten twee platen op elkaar is dat ideaal, je hoeft niet met z,n tweeŽn te zijn, en je klikt het moertje in het gat en de veertjes houden het schroefje vast.

 

11/12/2004

Tja het terugplaatsen van de radiateur heeft iets langer geduurd maar hij zit er weer in, wat een ellende als je alleen bent, ook heb ik de rolhoes weer gemonteerd maar het kettinkje moest door een pijpje heen van het front naar de cabine, en hoe doe je dat alleen? Wel een stukje koperdraad bracht uitkomst, toch makkelijk als je wat bewaard, en hij werkt perfect. Ook heb ik het reserve wiel verwijderd wat vastzat aan vier grote bouten aan het kabelmechanisme. Ik had er na 40 jaar niet zoveel vertrouwen meer in dat de kabel om het wiel tegen het chassis op te takelen nog goed zou zijn, en heb er twee krikken onder gezet. Het wiel heb ik losgemaakt en voorzichtig de krikken er onder vandaar gehaald en het wiel bleef hangen (ik denk toch zo`n  80 a 90 kg ) en heb hem voorzichtig laten zakken. De kabel was een en al vet en zag er goed uit dus alweer een meevaller.

 

17-11-2004

Ik heb de bestuurderskant opnieuw enkel bodemplaten in gelijmd en afgelast op de hoeken, nu alleen nog even een beetje zinkspray met daaroverheen een laag of twee grondverf en we kunnen hem weer verder afwerken.

Ook de houder of frame voor de radiateur heb ik helemaal uit elkaar gehaald ook in de zinkspray gezet en op nieuw zwart gespoten. Het lijkt al weer heel anders volgende week rond de 24 november zijn de beide radiateurs op nieuw gereviseerd en komt mijn eigen radiateur er weer in. En de andere radiateur ihou ik op reserve.

 

03/11/2004  Ik allebei de radiateurs gespoten en in zwart satijn kleur en 1 is klaar voor de inbouw. de andere moet ik nog even kijken wat ik er mee doe ook deze is net als mijn eigen radiateur geheel gereviseerd. Morgen dus 04/11/2004 ga ik een radiateur terug plaatsen in het frame en dan kan die weer ingebouwd worden in de Daf. En niet vergeten om even 20 liter koelvloeistof te halen. Ben vandaag nog even bij de wagen geweest om even te kijken naar de vochtigheid maar de vochtvreter in de auto was droog. Ook de wagen was verders vrij van roest want ik kwam erachter dat ik nog een stukje blank metaal had en nog steeds roestvrij. Vandaag heb ik ook mijn knipperlichten voor achter binnengekregen dus ook die kunnen op de auto. Nu alleen nog  het reservewiel er onder weg en dan kan het in de wagen want de Daf gaat in de toekomst naar Leeuwarden voor een grote tectylbeurt en daar wil ik hem nu eigenlijk rijklaar voor hebben maar de kapotte radiateur gooide roet in het eten.

Naar Boven