(Startpagina)  (Naar alle merken)

TEMPO(het  verhaal)

TEMPO was gevestigd in  het duitse plaatsje HAMBURG-HARBURG en opgericht door de firma VIDAL en ZOON in 1924 en men hield zich bezig met de bouw van bestelwagens. Voor het type Matador, gebouwd van 1949 tot 1952, met de gesplitte voorruit(die u precies zo triest aankijkt, net als het ezeltje in Winnie De Pooh) werd een akkoord gesloten met de VW-fabriek die zijn steun aan het Tempo-project gaf door het leveren van de luchtgekoelde kever-motoren, welke vooraan ingebouwd werden( de Tempo-Matador was een voorwielaandrijver). VW had toen zelf geen bestelwagen in het gamma.

Dit veranderde toen de Nederlandse VW-invoerder Ben Pon met zijn idee voor een VW-bestelwagen en met zijn(summiere) tekening naar Duitsland trok. Kort daarna was de VW-Transporter een feit, VW wou toen geen motoren meer leveren aan Tempo.Tempo ging op zoek naar alternatieven en kwam zo bij het Britse Austin terecht, ze sloten een akkoord voor de 1,6-liter benzinemotor. De Tempo-Rapid was met deze viercilinder-benzinemotor uitgerust dacht ik. In Spanje waren de wagens ietsjes afwijkend en noemden daar Tempo-Barreiros.

Het bedrijf Tempo werd in 1965 overgenomen door de firma Hanomag. De modellen van Tempo hadden als gemeenschappelijke constructieprincipe dat alle noodzakelijke onderdelen in de cabine werden ondergebracht en hierdoor had men bij het afbouwen de vrije hand. Op basis van een Tempo werden ook talloze bijzondere voertuigen afgeleverd.De TEMPO Matador begon in de jaren 60 meer en meer te lijken op een VW-bestelwagenen ze verkochten als zoete broodjes, ze waren dan ook in allerlei varianten te verkrijgen.De types WIKING, RAPID en MATADOR en de driewieler HANSEAT waren de meest gekende modellenIn 1955 heeft Rheinstahl-Hanomag het merkTempo opgekocht en in 1965 volledig overgenomen. De benzinemotoren kwamen van het Britse merk AUSTIN en er was ook een dieselversie afkomstig van Hanomag(dat de productie van de Borgward-dieselmotoren van dit verdwenen automerk bleef produceren). Met ingang van 1966 wordt de Tempo-Matador hernoemd naar Hanomag- Matador. Vanaf 1967 verandert het koetswerk de types:  F 20/ 25/ 30/ en 35 ontstaan. De techniek blijft  onveranderd.In 1969 neemt Mercedes de volledige  Rheinstahl-Groep, de Hanomag-Werke, deTempo-Werke in Hamburg-Harburg en ook de firma Henschel in Kassel over. In 1969 wordt Hanomag-Henschel-Fahrzeugwerke opgericht. Vanaf 1970 wordt de (verouderde)Borgward-Dieselmotor vervangen door een Mercedes-Dieselmotor, type OM 615. Om dit te kunnen doen moet de wagen vooraan wel 6cm langer worden gemaakt.. Vanaf 1970 wordt de dieselversie ook verkocht als een Mercedes(206, 207…). In 1972: veranderingen aan het onderstel en de 200D motor wordt vervangen door de 220D.De benzinemotor(afkomstig van Austin) krijgt 70pk inplaats van de 54pk vroeger en deze wagen is nu ook als Mercedes leverbaar.In 1974: stopzetting van de productie van alle Hanomag-Henschel-Modellen.

De wagens worden nu enkel nog als Mercedes gebouwden verkocht(tot in 1977).

De Mercedes MB 100 is uiteindelijk de laatste Tempo nazaat aangezien deze wagen constructiegewijs gebaseerd is op zijn voorgangers de Mercedes/Hanomag bestelwagens. De MB100 wordt in het voormalige DKW-Werk gebouwd en vervangt de DKW-bestelwagen die eigenlijk gebaseerd is op een DKW-constructie, technisch verwant met de Hanomag-modellen.

DKW had in 1952 in Spanje een fabriek opgericht om een kleine bestelwagen te bouwen, later prijkte op deze Spaanse DKW-modellen trots de Mercedes-ster doordat Mercedes de fabriek had overgenomen en (verouderde Mercedes-Diesels, gelijk aan de motoren uit de personenwagens 180D van weleer, in Spanje in licentie heeft vervaardigd).In Spanje reden zelfs ook trotse SEAT(FIAT)-taxibestuurders rond met dezelfdeMercedes 180D-motoren in hun SEATS-1800D(in licentie aldaar gebouwd).

 

Toen Mercedes zich weer distancieerde van DKW-Auto-Union behielden ze echter wel de fabriek in Spanje en bouwden het ding verder ginder bekend als Mevosa, dan kwam de MB90 enz… De MB100 was gebaseerd op de vroegere MB 206D Modellen.De MB 206D was gebaseerd op de Hanomags(Hanomag-Henschel F20-F35 modellen die vanaf 1967 gebouwd werden.Die modellen waren op hun beurt gebaseerd op de goeie ouwe Tempo-Matador-E, die later Hanomag-Matador-E heette en van 1963 tot 1966 van de band liep.De DKW-bestelwagen was de voorvader van de MB 80/90, die voorheen alsMB 800L, MB 1000 L of MB 1300 L, volgens laadvermogen, genoemd werd en op de IMOSA-DKW F 1000 L gebaseerd was(toen met voorwielaandrijving omdat het nu eenmaal een DKW was).Omdat in het Mercedes netwerk de OM615-motor, later de OM616 met ZF-versnellingsbak geschikt voor voorwielaandrijving voorhanden waren, kregen de de in Spanje gemaakte EX-DKW-modellen  dus plotseling dezelfde motor en versnellingsbak als de MB206D. De MB 100 was nu de waardige opvolger van de MB206D en werd in dezelfde fabriek in Vitorio(Spanje) gebouwd samen met de DKW/ MB F800/1000/1300L/ MB 80/90(om de verwarring kompleet te maken denk ik).Uiteindelijk is alles MERCEDES geworden(en persoonlijk vindt ik het wel jammer dat al die nostalgische merken één voor één verdwenen zijn).

2 x klikken op de foto en u heeft deze op ware afmeting

Voor opmerkingen of foto`s bijplaatsen klik HIER

 

 

 


09-07-2013

Links een Tempo Matador van 1949 ev,erachter een Tempo driewieler. Naar rechts,de 2 VW,en dan een Bedford CA. Rechts daarvan toevallig een Vauxhall EIP Wyvern (4cyl)of Velox (6 cyl),vanaf 1954.Als het een Wyvern is,dan heeft ie dezelfde motor als de Bedford CA. Voor de Vauxhall een Fordson E83W bestelwagen.

De foto is genomen op het Pontplein in Velsen noord.


13-12-2012

Tempo Hanseat, Weena Rotterdam 1952.


13-12-2012

Tempo Matador, Rotterdam binnenplein van het groothandels gebouw.


23-06-2012

Deze tempo komt uit 1953, de opbouw is van Slottbrons, Snickerie & carrosseriefabriek en betreft de 19de wagen die gebouwd is in deze serie in 1953.


23-06-2012

Deze Tempo werd gevonden in Zweden en hopelijk gerestaureerd.


29-06-2011

Tempo Matador van de firma Saan.


13-08-2009

Tempo Matador


13-08-2009

Tempo Matador


13-08-2009

Tempo Matador


13-08-2009

Tempo Matador


01-06-2009


01-06-2009


01-06-2009


01-06-2009


01-06-2009



01-06-2009


01-06-2009

Tempo Matador


01-06-2009

Tempo Matador